PROFESORI

 

ANALIZA NEVOILOR DE FORMARE

 

Fara a omite faptul ca nevoile de formare pot aparea īn orice moment ca urmare a dinamizarii fara precedent a proceselor economice, sociale si implicit a sistemului de īnvatamānt care trebuie sa raspunda prompt, daca nu chiar cu anticipatie, acestor schimbari, cāteva directii de formare sunt cāt se poate de clare:

  • Īmbunatatirea competentelor ansamblului corpului profesoral pentru īndeplinirea sarcinilor profesionale colective
  • Continua perfectionare a corpului profesoral constituie un obiectiv prioritar si permanent
  • Corpul profesoral va fi stimulat sa-si puna īn valoare īntreaga capacitate si experienta prin:

Cointeresare:

  • Evaluarea activitatii se va face pe criterii de performanta. Se vor avea īn vedere teste unice la nivel de an de studiu care, pe lānga o evaluare unitara a elevilor, va da si o imagine asupra activitatii fiecarui profesor īn parte;
  • Recompensele (salarii de merit, prime etc.) se vor acorda īn concordanta cu rezultatele obiectiv evaluate

Coparticipare:

  • Consultarea consiliului profesoral īn toate problemele majore ale scolii;
  • Atragerea profesorilor īn actiuni ce vizeaza reforma, īn ansamblu si pe discipline si implicarea acestora īn elaborarea de propuneri care sa fie luate īn seama;

Cresterea prestigiului īn fata parintilor si a comunitatii

  • Prezentarea colectivului de profesori al fiecarei clase īn fata comitetului de parinti;
  • Asigurarea unui spatiu adecvat pentru īntālnirile dintre profesori si parinti;
  • Activitatile desfasurate īn echipa, īn cadrul comisiilor de activitati sau īn comisiile metodice, pe arii curriculare si/sau interdisciplinare vor duce la īmbunatatirea calitatii actului educational
  • Īmbunatatirea competentelor individuale pentru īndeplinirea sarcinilor profesionale individuale se va face prin perfectionarea īn specialitate si/sau īn domeniul educational si prin repartizarea de atributii individuale īn cadrul comisiilor din care fiecare profesor face parte.

Dintre nevoile de formare determinate de schimbarile petrecute la nivel mondial, trecerea la societatea informatica si careia Ministerul Educatiei si Cercetarii a raspuns cu mare promptitudine prin īnceperea programului de dotare a scolilor cu calculatoare si, īntr-o etapa viitoare, informatizarea īnvatamāntului, se desprinde imperativul abilitarii cadrelor didactice īn utilizarea calculatorului.

O alta nevoie de formare a aparut ca urmare a restructurarii planurilor de īnvatamānt. Astfel, la unele discipline, resursa imana calificata este īn excedent fata de numarul de catedre rezultate īn urma aplicarii noului plan de īnvatamānt.

A fost si este necesara reconversia acestora spre discipline la care personalul calificat este deficitar numeric. Spre exemplu, profesorii de fizica au urmat cursuri de calificare īn domeniul informaticii.

Se poate aprecia ca īntre nevoile sistematice de formare si nevoile individuale s-a pastrat un echilibru ce permite atāt functionarea fara convulsii majore cāt si o dezvoltare profesionala continua

Copyright © 2006 Şcoala Nr. 45 "Titu Maiorescu" Bucureşti. All Rights Reserved.